
Jedna od novina koja nam dolazi sa unapređenom verzijom ISO standarda i novim izdanjem ISO 9001:2015 - sistema menadžmenta kvalitetom je upravo - LIDERSTVO. Cilj ovog teksta je da vas upoznamo sa samim pojmom liderstva kao i njegove primene u preduzeću.
Top menadžment, vodeće rukovodstvo, direktori pa i svi zaposleni koji pokazuju određene sposobnosti i inicijativu mogu biti svrstani u lidere. Liderstvo se definiše kao sposobnost jedne osobe, lidera ili vođe, da:
- vodi druge ljude i da ljude prihvati onakve kakvi su, a ne kakvi bismo želeli da budu,
- priđe odnosima i problemima u sadašnjosti bez osvrtanja na prošlost,
- veruje drugima, iako se rizik čini velikim i radi bez stalnog odobravanja i priznavanja od drugih.
Lider treba da ima veštinu da dobro proceni ljude i njihov karakter, mora da zna na koji način da motiviše zaposlene, kako da ostvari postavljene ciljeve i ujedno da se izbori sa svim poteškoćama. Složićete se sa nama da nije ni malo jednostavan zadatak. Upravo zato su Liderstvo uvrstili kao posebnu tačku zahteva ISO standarda 9001:2015 - sistemi menadžmenta kvalitetom.
U praksi se koristi pojam „upravljanje“ umesto pojma „liderstva“ pa smo iz tog razloga istakli njihovu razliku.
UPRAVLJANJE
- Kratkoročno i srednjoročno planiranje
- Upravljanje i kontrolisanje budžeta
- Izgradnja i održavanje organizacionih strukura
- Upravljanje personalom
- Planiranje i predviđanje rezultata
- Briga da ljudi rade prave stvari na pravi način
LIDERSTVO
- Strateško planiranje I stvaranje vizije
- Pridobijanje ljudi za ostvarenje vizije
- Motivisanje ljudi I razvoj organizacionih struktura
- Inspirisanje zaposlenih
- Inovacije, značajna I neočekivana rešenja
- Briga da ljudi rade prave stvari
Ova dva pristupa vođenja organizacije ne isključuju jedan drugog i oba su vredna za efikasan rad. Isto tako, atributi menadžera i lidera mogu biti prisutni u jednom čoveku Razlika je u naglasku:
- lider je više orijentisan ka budućnosti i stvaranju vizije,a
- menadžer ka planiranju, metodičnosti i izvršavanju zadataka.
Citiraćemo i Mahatma Gandija koji je sve to lepo objasnio još davne 1980 godine:
KUPAC je najvažniji posetilac našaih prostorija
ON ne zavisi o nama - mi zavisimo o njemu.
ON ne prekida naš posao -ON je njegov cilj.
ON nije stranac u našem poslovanju -ON je njegov deo.
MI mu ne činimo uslugu služeći ga,
ON čini uslugu nama time što nam dozvoljava da ga služimo.
Nadamo se,da smo dodatno pomogli I olakšali, svim uspešnim privrednicima i onima koji su na tom putu, prilikom donošenja odluke za implementaciju ISO standarda :
- ISO standard 9001:2015 - sistem menadžmenta kvalitetom
- ISO standard 14001:2015 - sitem menadžmenta zaštitom životne sredine
- ISO standard 45001:2018 - sistem menadžmenta bezbednošču i zdravlje na radu